Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jste na tom lépe než zlatá rybka?

Začalo to celkem nevinně: milá usměvavá studentka nám rozdala jakýsi dotazník. Prý to potřebuje jako průzkum pro svou diplomku. No fajn, proč ne, lidé si musí pomáhat… Asi tak u páté otázky jsem frustrovaně odložila pero. Proč?

Co jsem jí udělala? Vždyť ode mne před lety u maturity dostala celkem pěknou dvojku, taky jsem jí už dávno odpustila, že si při mých hodinách občas pilovala či lakovala nehty a se shovívavým úsměvem (leč cukajícími koutky) jsem tenkrát ve 2. ročníku přešla, když na dotaz, co by si vzala sebou, kdyby ztroskotala na pustém ostrově (procvičování 2. podmínkové věty), odpověděla „žehličku na vlasy“. Tak za co mne teď trestá?

No posuďte sami, jak by vám bylo, kdybyste měli kroužkovat odpovědi ve škále „Nikdy“, „Velmi zřídka“,… „Celkem často“ až „Vždy“ u tvrzení typu: Myslí mi to pomalu. Obtížně se koncentruji. Zdá se mi, že mi to nemyslí jasně. Dělá mi potíže přemýšlet o složitých věcech, atd., atd. A takových otázek „na tělo“ tam bylo cca 50.

Údajně se tím měl zkoumat syndrom vyhoření, copingové strategie či sociální podpora nebo tak nějak. Tak trochu jsem tazatelku začala podezřívat, jestli čistě náhodou nemapuje plíživý nástup Alzheimera u lidí nad čtyřicet let. Ten dotazník nakonec skončil na dně stohu papírů, ke kterým se dostanu tak možná o příštích Velikonocích. Jestli tedy vůbec.

Na celou věc bych s klidem zapomněla, ale o pár dní později mi bylo na jiném místě netaktně naznačeno, že prý jsem děsně pomalá. Když jsem se asi půlminuty rozmýšlela u regálu v sámošce, jaké mám vzít ovoce na svačiny, ozvalo se za mnou nevrlé „Budete ty banány hypnotizovat ještě dlouho?“ Vzhledem k tomu, že nikdo jiný v tu dobu neupíral soustředěně svůj zrak na zmíněné tropické ovoce, byla ta poznámka jasně určena mě. Měla jsem sto chutí odseknout: „Jo a dejte si pozor, abych nezhypnotizovala i vás“.

No dobrá, tak mi to občas myslí trochu pomalu, zejména takhle v šest hodin ráno, kdy od pondělí do pátku vstávám, mi to velmi zřídka myslí jasně. No a závěrem náročného týdne mi to celkem často (asi bych měla rovnou přiznat, že téměř vždy) nemyslí pro změnu vůbec. To jsem ráda, že nastoupím do té správné tramvaje, nezapomenu doma mobil a nedobývám se správným klíčem do špatných dveří, či naopak. Je to snad příznak nějakého zákeřného syndromu? Že by podzimní únava, předvánoční stres nebo dokonce už celková opotřebovanost?

Tuhle jsem studentům předhodila k zamyšlení (jsou mladí, ještě nemají nárok na pomalé či nulové myšlení) jakýsi článek o chytrých telefonech, sociálních sítích a zkrátka životě online. Na tohle téma dnešní mládež diskutuje celkem ráda a ochotně, zde se pohybují ve svém živlu, dokonce někteří z nich jsou i schopni připustit celkem nelichotivý fakt, že kontrolují nové zprávy bezmála stokrát za den.

A to jsem si myslela, že je to jen senzační výmysl autora článku. Takže ne. Celkem to chápu, kdyby člověk nebyl neustále v obraze, určitě by o něco zásadního přišel. Sice tím promarní spoustu drahocenného času, kdy by mohl dělat něco užitečnějšího, ale čert to vem. Říká se tomu „fear of missing out“. Prostě fenomén dneška, kdy se po mě nechce, abych o něčem sáhodlouze přemýšlela, ale hlavně abych měla přehled, co se kde děje.

Konečně bych už měla vysvětlit, jak je to s tou rybkou. Jak tak diskutujeme a vyměňujeme si své zkušenosti s moderními technologiemi, zjišťujeme různé generační rozpory. Například studenti nějak nemůžou vůbec pochopit proč já, osoba více než dvakrát tak stará než oni, nepoužívám a ani nehodlám používat svůj Facebookový profil, když už ho mám, ale to by bylo na dlouhé povídání (Pozn. - viz na konci). Pak jsem jim ale zasadila další ránu od boku: „Jste na tom hůř než zlatá rybka?“

Ten článek nehorázně tvrdil, že chytré telefony negativně přispívají ke zkracování doby soustředění. Společnost Microsoft si údajně objednala vědeckou studii, která zjistila šokující závěry: Lidská schopnost soustředit se na jednu věc se prý za posledních patnáct let zhoršila z dvanácti sekund na pouhých osm. No to by nebylo tak hrozné, kdyby tatáž studie neukázala, že zlatá rybka se v průměru dokáže soustředit celých devět sekund!

To jsme to dopracovali!

Nemyslím, že by za to mohly jen ony pověstné komunikační technologie, na které dnes s oblibou svádíme všechno. Prostě žijeme v době, která si žádá „multitasking“, neboli děláme hned několik věcí najednou a ani jednu z nich pořádně, těkáme sem a tam, honíme termíny a lepší výdělek a na nějaké soustředění nezbývá moc času. Kdo z nás dnes vydrží sedět více než hodinu v ušáku u krbu a číst třeba Dostojevského? Já teda ne – zhruba po půl hodině četby Běsů jsem zřejmě vypadala jako ten slavný obraz od Filly. To si radši pobrouzdám hodinu, dvě, tři… po internetu.

Emil Filla, Čtenář Dostojevského (Google obrázky)

Zlaté časy kdy se nikam nespěchalo a brouzdalo se hlavně v parku, v luzích a hájích! Kam se jen poděly? Proč se dnes soustředíme na mraky nedůležitých povrchních věcí, ale často nám unikají ty podstatné? Copak rybka, té může být úplně šumafuk, jak dlouho a na co se soustředí, když si jen tak bezstarostně proplouvá životem.

Šťastná to zlatá rybička!

=============================================================

Pozn: Tak to už není tak úplně pravda - dne 6.11. cca v 16.30 jsem se i já stala uživatelem svého FB profilu. No ještě nevím, jak to funguje, ale už jsem cvičně odepsala na žádost o přátelství (možná tam visela dost dlouho, omlouvám se) a sama jsem zaslala asi dvě nebo tři - takže zdá se, že i já vezmu na vědomí tohle médium. Uvidíme.

 

Autor: Pavla Kolářová | pondělí 7.11.2016 9:00 | karma článku: 15,54 | přečteno: 711x
  • Další články autora

Pavla Kolářová

Lupénková pilka v rukou rozvášněných žen aneb Jak to vidí umělá inteligence

Člověk se nestále učí, neb je to tvor rozumný a příroda ho obdařila inteligencí. Prý... No, dejme tomu, že ano. Jenomže je to také tvor líný a co může, to si usnadní. Vezměte si takový pazourek, zápalky, kolo, splachovací záchod...

22.2.2024 v 15:47 | Karma: 12,24 | Přečteno: 241x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Dobrej ročník...

Tak teda zase jsme o rok starší. Nepotrpím si na patetická slova, ani tu nechci bilancovat, jen trochu zalistuji ve svých vzpomínkách. Asi začnu s alkoholem. Totiž ne s jeho konzumací, ale dám k dobru pár poznatků, které jsem...

7.1.2024 v 10:32 | Karma: 17,07 | Přečteno: 304x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Když nechcete zapadnout...

Tak nám už více než dva dny chumelí... Pár centimetrů sněhu? Řeknete si, to je toho. Ti z města jsou ňáký zpovykaní. U nás jsme na něco takového dávno zvyklí... No i když v posledních letech je toho bílého nadělení čím dál tím...

3.12.2023 v 15:08 | Karma: 15,24 | Přečteno: 323x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Nemáme koule, zeptejte se příští týden...

V obchodech pomalu a jistě začíná každoroční předvánoční šílenství a mě se zmocňuje každoroční panika. Pokud nemusím, tak v následujících týdnech do žádných větších obchodních center nepáchnu. Zvažuji několik únikových variant,...

12.11.2023 v 11:19 | Karma: 30,80 | Přečteno: 3572x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Konečně je hnusně...

Víte co? Od tý doby, co tu máme to globální oteplování či co, je počasí celý poblázněný a kdo se v tom má vyznat, jaké je vlastně roční období. V zimě je teplo. Na jaře mrzne. V létě je extrémní sucho nebo prší a prší. No a...

4.11.2023 v 15:04 | Karma: 18,29 | Přečteno: 360x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 333
  • Celková karma 12,24
  • Průměrná čtenost 873x
Píšu, tedy jsem. Díky, že to občas někdo čtete. Neberu se příliš vážně, jen tak plkám, vymýšlím si, hraju si se slovy, protože je to pro mne tak trochu droga a tak trochu psychoterapie.