Vždyť je to jenom plevel...

Kousek od našeho domu vyrůstá džungle. Je to takový území nikoho. Patří jen divokým kočkám, zvídavým pejskům a kolemjdoucím  příležitostně slouží k odhazování odpadků, popelnice jsou přece moc daleko. V džungli se leccos ztratí... 

Bujný porost podél paneláku oku sice moc nelahodí, ale našly si v něm své místo různé rostliny, kterým běžně říkáme plevel. Říkejte si, co chcete, ale já mám pro tuhle neušlechtilou květenu, kterou nejeden zahrádkář nemilosrdně likviduje, určitou slabost. Inspirovala mne k následujícímu fotoblogu.

Nejsem botanik, ale pokusím se identifikovat alespoň některé kousky...
Tohle byl trochu oříšek, ale myslím že to je turan roční nebo taky hvězdovnice.
Vzpomínáte na školní sběr léčivých bylin? Hluchavka to byla pěkná piplačka!
Jako děti jsme trhaly obří lopuchy místo slunečníku. V případy potřeby se dá využít i jinak...

 

Jestli vám to něco připomíná, tak je to opravdu příbuzný mrkve, nejspíš bedrník.
Svlačec plotní.

 

V pátek jsem opět vyrazila do Hradce Králové. Čekaly mne hned dvě zkoušky! V hlavě chaos, v srdci ouzko a v krku vyschlo. Od zastávky autobusu jdu zkratkou přes jakýsi zarostlý kus pozemku, dejme tomu louky, a najednou mám před očima rudo! Vzala jsem foťák a cvakala:

Vlčí máky
A další!

 

Řebříček a vlčí mák

 

No byl trochu vítr.

 

Slovo plevel sebou nese mnoho nežádoucích asociací: například existují tzv. "plevelová slova", kterými zahlcujeme náš jazyk. Někdy se rozrostou a rozbují tak, že mají tendenci doslova zadusit nějaké smysluplné sdělení.

Když se o něčem řekne, že se to šíří jak plevel, máme na mysli něco nepatřičného, nad čím ztrácíme kontrolu, a proto je nezbytné ihned zakročit a pokud možno oddělit zrno od plev (slovo plevy/plívy etymologicky souvisí s plevelem), tj. vyčlenit podřadné a méně kvalitní od ostatního zdravého jádra. Bohužel to někdy vztahujeme i na lidi.

Nechci tady moralizovat a poučovat, ale na závěr mne napadají ještě další věci: plevel je sice naprosto obyčejný, ale dokáže se uchytit kdekoliv a přizpůsobit se i náročným podmínkám. Vyroste si, kde se mu zlíbí, ale přesto může být i velmi užitečný - viz např. léčivé byliny, některé z nich jsou také svým způsobem "plevel".

Při pohledu z hodně blízké vzdálenosti, může být plevel i krásný:

Z blízka vypadá jako miniaturní orchidej.
Štírovník růžkatý.

 

Autor: Pavla Kolářová | neděle 4.6.2017 17:56 | karma článku: 20,00 | přečteno: 801x