Kdo chytá padající listí...

30. 09. 2018 18:56:22
Konec září - peklo. Začínající říjen - stres. O listopadu mi ani nemluvte, ten bych rovnou přejmenovala na "tlamopad". Zkrátka podzim nemá jen podobu idylického Ladova obrázku: děti honí káču, opékají si brambory a to vše malebně

...podbarvené odstíny žluté, oranžové, červené či temné bordó.

Proč myslíte, že mají učitelé dva (skoro) měsíce prázdnin? To aby se nezbláznili z toho náporu požadavků, které je čekají hned v září, a aby jim vydržel alespoň jakýs takýs elán až (řekněme) do vánoc. A nebo aby jim ostatní, školní reality neznalí lidé, záviděli to krásné "flákání". Nevím.

Možná by se na to měl člověk, po těch létech praxe, nějak naučit předem psychicky připravit, že zase nebude stíhat a pohrne povinnosti před sebou jako sněžný pluh. Přesně to si říkám každý rok. A co byste mysleli? Zase nestíhám a zase hrnu povinnosti před sebou... atd.

Před pár týdny, když jsem si byla vyzvednout v knihovně hromadu knih (vesměs odborných), které budu muset v dohledné době (vážně nevím kdy) přelouskat, se na mne v polici s nápisem "Dnes vrácené knihy" pousmála jedna malá poměrně útlá knížečka. Už ten název mne pohladil: Kniha líných radostí.

Nebyla jsem líná a udělala jsem si tu radost, že jsem ji šoupla do batohu k dalším vypůjčeným bichlím a kilu banánů. Ať má dušička pokoj. A co byste mysleli? Otevřela jsem ji skoro až po měsíci. Začátek zněl zajímavě: "Záměrem této knihy je ukázat, že nejlepší věci jsou zadarmo..."

Hm, co tím chtěl autor asi říct? Jestli ono to nebude nějaké moudré filozofické pojednání o tom, že člověk vlastně k životu nepotřebuje žádné hmotné statky, může být živ pouze z vody a ze vzduchu, nebo tak něco. Na to mě asi moc neužije. Ale nebudu hned malovat čerta na zeď, dám tý knížce ještě šanci, řekla jsem si.

Hned na druhé straně, jsem se dozvěděla, že lenoši milují přírodu, a že ta je tu pro všechny zdarma a léčí. Pod to bych se klidně podepsala. A taky mne povzbudila věta: "Kniha líných radostí je pro všechny, kterým se nelíbí svět nepřetržité práce, stresu a radostí".

K další četbě jsem se bohužel dostala díky nepřetržité práci a stresu až po několika dnech, tedy přesně o víkendu kdy mne cca v půl sedmé ráno probudil skřek straky, která se nejspíše hádala s jinou strakou o svůj lup. V půl sedmé ráno v sobotu, kdy nikam nemusíte a zbytek rodiny bude ještě asi tak dvě hodinky pospávat, je přesně ta pravá chvíle udělat si pár "líných radostí". Tak jsem znova popadla tu knížku, abych se dozvěděla, jak se to zhruba dělá. Tady mám pár tipů, ale přeberte si to sami:

- Klidná koupel: proč ne, nevyplýtváte při ní tolik vody jako při dlouhé klidné sprše, můžete rozjímat a meditovat, dokud vám nevychladne voda a někdo nezačne bušit na dveře a dožadovat se, kdy už ksakru bude koupelna volná.

- Prohrabávání ohně - no nevím, to bych raději nezkoušela. Práci s pohrabáčem se vyhýbám. Ona taková neposedná jiskérka dokáže natropit na koberci nebo na oblečení pěknou neplechu.

- Hrbení - to jsem netušila, že hrbit se dá i pro radost.Většinou tak činím mimoděk, aniž bych z toho měla nějaké zvláštní potěšení. Spíše mne od toho neustálého hrbení u počítače bolí pořádně záda.

- Chytání padajících listů - dál jsem se v četbě bohužel nedostala, ale tenhle nadpis mi připomněl, že by možná nebylo špatné vyjít si ven na procházku. Pokud nebudu líná a nenajdu si padesát tisíc výmluv, že mám moc práce, třeba mi to udělá radost.

Podařilo se. V neděli odpoledne bylo venku krásně slunečno a tak jsem se vypravila do nedalekého lesíka chytat padající listy. No mělo to menší chybu. Poslední den září listí ještě nepadá. Tak jsem si alespoň udělala malou línou radost a fotila, co mi zrovna cvrnklo do nosu. Při pohledu na zpola uschlé stromy a trávu mne napadlo, že to bude skoro lepší black and white. Uvidíme:

P. S.: Až někdy v těchto dnech potkáte člověka, jak chytá padající listí, vězte není to blázen. Prostě to dělá jen tak pro radost, a nebo bůhví proč.

Všechny fotografie byly pořízeny mnou. V textu je citováno z Knihy líných radostí od Toma Hodgkinsona a Dana Kierana.

Autor: Pavla Kolářová | neděle 30.9.2018 18:56 | karma článku: 12.58 | přečteno: 212x

Další články blogera

Pavla Kolářová

Lupénková pilka v rukou rozvášněných žen aneb Jak to vidí umělá inteligence

Člověk se nestále učí, neb je to tvor rozumný a příroda ho obdařila inteligencí. Prý... No, dejme tomu, že ano. Jenomže je to také tvor líný a co může, to si usnadní. Vezměte si takový pazourek, zápalky, kolo, splachovací záchod...

22.2.2024 v 15:47 | Karma článku: 11.86 | Přečteno: 222 | Diskuse

Pavla Kolářová

Dobrej ročník...

Tak teda zase jsme o rok starší. Nepotrpím si na patetická slova, ani tu nechci bilancovat, jen trochu zalistuji ve svých vzpomínkách. Asi začnu s alkoholem. Totiž ne s jeho konzumací, ale dám k dobru pár poznatků, které jsem...

7.1.2024 v 10:32 | Karma článku: 16.81 | Přečteno: 296 | Diskuse

Pavla Kolářová

Když nechcete zapadnout...

Tak nám už více než dva dny chumelí... Pár centimetrů sněhu? Řeknete si, to je toho. Ti z města jsou ňáký zpovykaní. U nás jsme na něco takového dávno zvyklí... No i když v posledních letech je toho bílého nadělení čím dál tím...

3.12.2023 v 15:08 | Karma článku: 14.93 | Přečteno: 317 | Diskuse

Pavla Kolářová

Nemáme koule, zeptejte se příští týden...

V obchodech pomalu a jistě začíná každoroční předvánoční šílenství a mě se zmocňuje každoroční panika. Pokud nemusím, tak v následujících týdnech do žádných větších obchodních center nepáchnu. Zvažuji několik únikových variant,...

12.11.2023 v 11:19 | Karma článku: 30.80 | Přečteno: 3571 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 15 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 10.01 | Přečteno: 182 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 14.95 | Přečteno: 318 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 4.44 | Přečteno: 95 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 30.69 | Přečteno: 556 | Diskuse
Počet článků 333 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 846

Píšu, tedy jsem. Díky, že to občas někdo čtete. Neberu se příliš vážně, jen tak plkám, vymýšlím si, hraju si se slovy, protože je to pro mne tak trochu droga a tak trochu psychoterapie.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...