Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kdo chytá padající listí...

Konec září - peklo. Začínající říjen - stres. O listopadu mi ani nemluvte, ten bych rovnou přejmenovala na "tlamopad". Zkrátka podzim nemá jen podobu idylického Ladova obrázku: děti honí káču, opékají si brambory a to vše malebně

...podbarvené odstíny žluté, oranžové, červené či temné bordó.

Proč myslíte, že mají učitelé dva (skoro) měsíce prázdnin? To aby se nezbláznili z toho náporu požadavků, které je čekají hned v září, a aby jim vydržel alespoň jakýs takýs elán až (řekněme) do vánoc. A nebo aby jim ostatní, školní reality neznalí lidé, záviděli to krásné "flákání". Nevím.

Možná by se na to měl člověk, po těch létech praxe, nějak naučit předem psychicky připravit, že zase nebude stíhat a pohrne povinnosti před sebou jako sněžný pluh. Přesně to si říkám každý rok. A co byste mysleli? Zase nestíhám a zase hrnu povinnosti před sebou... atd.

Před pár týdny, když jsem si byla vyzvednout v knihovně hromadu knih (vesměs odborných), které budu muset v dohledné době (vážně nevím kdy) přelouskat, se na mne v polici s nápisem "Dnes vrácené knihy" pousmála jedna malá poměrně útlá knížečka. Už ten název mne pohladil: Kniha líných radostí.

Nebyla jsem líná a udělala jsem si tu radost, že jsem ji šoupla do batohu k dalším vypůjčeným bichlím a kilu banánů. Ať má dušička pokoj. A co byste mysleli? Otevřela jsem ji skoro až po měsíci. Začátek zněl zajímavě: "Záměrem této knihy je ukázat, že nejlepší věci jsou zadarmo..."

Hm, co tím chtěl autor asi říct? Jestli ono to nebude nějaké moudré filozofické pojednání o tom, že člověk vlastně k životu nepotřebuje žádné hmotné statky, může být živ pouze z vody a ze vzduchu, nebo tak něco. Na to mě asi moc neužije. Ale nebudu hned malovat čerta na zeď, dám tý knížce ještě šanci, řekla jsem si.

Hned na druhé straně, jsem se dozvěděla, že lenoši milují přírodu, a že ta je tu pro všechny zdarma a léčí. Pod to bych se klidně podepsala. A taky mne povzbudila věta: "Kniha líných radostí je pro všechny, kterým se nelíbí svět nepřetržité práce, stresu a radostí".

K další četbě jsem se bohužel dostala díky nepřetržité práci a stresu až po několika dnech, tedy přesně o víkendu kdy mne cca v půl sedmé ráno probudil skřek straky, která se nejspíše hádala s jinou strakou o svůj lup. V půl sedmé ráno v sobotu, kdy nikam nemusíte a zbytek rodiny bude ještě asi tak dvě hodinky pospávat, je přesně ta pravá chvíle udělat si pár "líných radostí". Tak jsem znova popadla tu knížku, abych se dozvěděla, jak se to zhruba dělá. Tady mám pár tipů, ale přeberte si to sami:

- Klidná koupel: proč ne, nevyplýtváte při ní tolik vody jako při dlouhé klidné sprše, můžete rozjímat a meditovat, dokud vám nevychladne voda a někdo nezačne bušit na dveře a dožadovat se, kdy už ksakru bude koupelna volná.

- Prohrabávání ohně - no nevím, to bych raději nezkoušela. Práci s pohrabáčem se vyhýbám. Ona taková neposedná jiskérka dokáže natropit na koberci nebo na oblečení pěknou neplechu.

- Hrbení - to jsem netušila, že hrbit se dá i pro radost.Většinou tak činím mimoděk, aniž bych z toho měla nějaké zvláštní potěšení. Spíše mne od toho neustálého hrbení u počítače bolí pořádně záda.

- Chytání padajících listů - dál jsem se v četbě bohužel nedostala, ale tenhle nadpis mi připomněl, že by možná nebylo špatné vyjít si ven na procházku. Pokud nebudu líná a nenajdu si padesát tisíc výmluv, že mám moc práce, třeba mi to udělá radost.

Podařilo se. V neděli odpoledne bylo venku krásně slunečno a tak jsem se vypravila do nedalekého lesíka chytat padající listy. No mělo to menší chybu. Poslední den září listí ještě nepadá. Tak jsem si alespoň udělala malou línou radost a fotila, co mi zrovna cvrnklo do nosu. Při pohledu na zpola uschlé stromy a trávu mne napadlo, že to bude skoro lepší black and white. Uvidíme:

 

P. S.: Až někdy v těchto dnech potkáte člověka, jak chytá padající listí, vězte není to blázen. Prostě to dělá jen tak pro radost, a nebo bůhví proč.

Všechny fotografie byly pořízeny mnou. V textu je citováno z Knihy líných radostí od Toma Hodgkinsona a Dana Kierana.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavla Kolářová | neděle 30.9.2018 18:56 | karma článku: 12,96 | přečteno: 212x
  • Další články autora

Pavla Kolářová

Lupénková pilka v rukou rozvášněných žen aneb Jak to vidí umělá inteligence

Člověk se nestále učí, neb je to tvor rozumný a příroda ho obdařila inteligencí. Prý... No, dejme tomu, že ano. Jenomže je to také tvor líný a co může, to si usnadní. Vezměte si takový pazourek, zápalky, kolo, splachovací záchod...

22.2.2024 v 15:47 | Karma: 12,24 | Přečteno: 242x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Dobrej ročník...

Tak teda zase jsme o rok starší. Nepotrpím si na patetická slova, ani tu nechci bilancovat, jen trochu zalistuji ve svých vzpomínkách. Asi začnu s alkoholem. Totiž ne s jeho konzumací, ale dám k dobru pár poznatků, které jsem...

7.1.2024 v 10:32 | Karma: 17,07 | Přečteno: 305x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Když nechcete zapadnout...

Tak nám už více než dva dny chumelí... Pár centimetrů sněhu? Řeknete si, to je toho. Ti z města jsou ňáký zpovykaní. U nás jsme na něco takového dávno zvyklí... No i když v posledních letech je toho bílého nadělení čím dál tím...

3.12.2023 v 15:08 | Karma: 15,24 | Přečteno: 324x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Nemáme koule, zeptejte se příští týden...

V obchodech pomalu a jistě začíná každoroční předvánoční šílenství a mě se zmocňuje každoroční panika. Pokud nemusím, tak v následujících týdnech do žádných větších obchodních center nepáchnu. Zvažuji několik únikových variant,...

12.11.2023 v 11:19 | Karma: 30,80 | Přečteno: 3573x | Diskuse| Ostatní

Pavla Kolářová

Konečně je hnusně...

Víte co? Od tý doby, co tu máme to globální oteplování či co, je počasí celý poblázněný a kdo se v tom má vyznat, jaké je vlastně roční období. V zimě je teplo. Na jaře mrzne. V létě je extrémní sucho nebo prší a prší. No a...

4.11.2023 v 15:04 | Karma: 18,29 | Přečteno: 361x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Izrael otevřel přechod Kerem Šalom, pomoc se k civilistům přesto nedostává

8. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:28

Do Pásma Gazy ve středu přes klíčové hraniční přechody na jihu oblasti nepřicházela žádná...

USA pozastavily dodávky bomb Izraeli. Nechtějí krveprolití v Rafáhu

8. května 2024  10:51,  aktualizováno  20:49

Spojené státy odložily plánovanou dodávku munice Izraeli a kvůli jeho operacím v Rafáhu na jihu...

Plat 200 tisíc čistého, k tomu tučné náhrady. Co čeká na nové europoslance

8. května 2024

Premium Poslední měsíc zbývá do voleb do Evropského parlamentu. A českých 675 kandidátů, kteří usilují o...

Monopol skončil. Čínské satelity obsazují orbitu, znepokojují Pentagon

8. května 2024

Čína buduje svou „flotilu“ satelitů v takovém tempu, že Spojené státy ztrácejí svou dominanci ve...

  • Počet článků 333
  • Celková karma 12,24
  • Průměrná čtenost 873x
Píšu, tedy jsem. Díky, že to občas někdo čtete. Neberu se příliš vážně, jen tak plkám, vymýšlím si, hraju si se slovy, protože je to pro mne tak trochu droga a tak trochu psychoterapie.